sangchein Preloader لطفا صبر کنید.....

سرباره فولاد مواد معدنی مواد صنعتی

تاریخ درج آگهی: 1401/03/09

توضیحات آگهی

سرباره فولاد موجود هست

09197487474
سرباره صنایع آهن و فولاد، زباله یا ماده ای ارزشمند؟
در فرآیند تولید آهن و فولاد، علاوه بر محصول اصلی، محصولات دیگری نیز تولید میگردند که محصولات جانبی (By-Product) نامیده میشوند. در صورت عدم توانایی صنایع فولادی در بازیابی و استفاده از این محصولات، با توجه به حجم تولید بالای آنها، این محصولات مشکلات زیادی را از نظر آلایندگی ایجاد مینمایند.

از جمله محصولات فرعی تولید آهن و فولاد، سرباره، گرد و غبار، لجن، ورق‌های پوسته شده و لایه‌های اکسیدی هستند. در میان این محصولات، سرباره به سبب میزان تولید بسیار بیشتر در مقایسه با سایر محصولات جانبی، توجه بیشتری را می طلبد.

تاریخچه سرباره
حدود ۳۵۰ سال پیش از میلاد مسیح(ع)، ارسطو، فیزیکدان یونانی، از سرباره آهن سازی برای التیام جراحتها استفاده نمود. در روم باستان نیز از دانه های سرباره برای راه‌سازی استفاده میکردند. از آن دوران به بعد کاربردهای دیگری نظیر ساخت موزاییک ها و گلوله های توپ هم برای سرباره ابداع گردید.

با وجود این، با شروع قرن بیستم و توسعه فرایندهای نوین آهن و فولادسازی بود که استفاده تجاری از سرباره در ابعاد زیاد، مرسوم شد. امروزه با کمک فرایندهای پیشرفته، از سرباره در بیشتر صنایع سازه ‌ای چون راه‌سازی، سیمان، بلوک های ساختمانی سبک، ساختمان سازی، بتن های ساختمانی، بتن های آسفالتی، ماسه‌های خطوط راه‌آهن، پشم سنگ و صنایع شیشه استفاده میشود.

ترکیب سرباره
در صنایع آهن و فولادسازی، دو نوع سرباره وجود دارد:

سرباره کوره بلند (سرباره آهن خام)
سرباره فولادسازی.
برطبق تعریف جامعه آزمون و مواد آمریکا (American Society of Testing & Materials)، سرباره کوره بلند، ترکیبی است غیرفلزی که دارای سیلیکات‌ها و آلومینوسیلیکات‌های کلسیم و سایر عناصر بازی است. در کوره بلند به همراه آهن به صورت مذاب تولید میشود. همچنین طبق تعریف این جامعه، سرباره فولادسازی، ترکیبی غیرفلزی است. که دارای سیلیکات‌های کلسیم، فریت‌های کلسیم و اکسیدهای آهن، آلومینیوم، منگنز، کلسیم و منیزیم است که به طور همزمان با فولاد تولید میشود.

با توجه به این تعریف‌ها مشخص می‌شود که این دو دسته سرباره، از لحاظ ترکیب شیمیایی اختلاف زیادی باهم دارند. سرباره کوره بلند بر خلاف سرباره فولادسازی که ترکیبات متنوعی دارد، ترکیبی نسبتا یکنواخت دارد. این یکنواختی ترکیب سرباره کوره بلند، سبب ساده‌تر شدن کاربرد آن شده است. در مقابل، وجود ترکیباتی نظیر اکسید آهن در سرباره فولادسازی، استفاده گسترده از این محصول را به‌ویژه در صنایع سیمان محدود کرده است.

اطلاعات تماس

  • خوزستان - اهواز
  • 09197487474