sangchein Preloader لطفا صبر کنید.....

فروش بنتونیت / فروش انواع مواد معدنی / انواع بنتونیت با جذب 550 تا 650

تاریخ درج آگهی: 1401/07/02

توضیحات آگهی

فروش بنتونیت / فروش انواع مواد معدنی / انواع بنتونیت با جذب 550 تا 650

09197482030
انواع بنتونیت

بنتونیت ها را به چند طریق تقسیم بندی می‌کنند:

انواع بنتونیت از نظر توانایی جذب و ظرفیت تورمی

در این روش تقسیم بندی بر اساس ظرفیت تورمی بنتونیت در حالت مخلوط با آب است. بر این اساس بنتونیت‌هایی که دارای یون سدیم غالب یا یون سدیم قابل تعویض فراوان می‌باشند ظرفیت تورمی زیادی از خود نشان می‌دهند و وقتی به آن‌ها آب اضافه شود، توده‌های ژل مانندی را تشکیل می‌دهند. ظرفیت تورمی بنتونیت‌هایی که کلسیم قابل تعویض آن‌ها از سایر یون‌ها بیشتر است، کمتر از نوع سدیم‌دار آن است. بنتونیت‌های دارای کلسیم و سدیم متوسط، بنتونیت مخلوط نامیده می‌شوند که دارای تمایل تورم متوسط هستند. در کانی بنتونیت سدیم‌دار میزان جذب یونی، شکل پذیری، انبساط و انقباض از نوع کلسیم‌دار آن بیشتر است. بنتونیت‌ها را از لحاظ توانایی جذب و تورم به سه گروه تقسیم می‌کنند:

بنتونیت با تورم زیاد (بنتونیت سدیم)
بنتونیت با تورم کم (بنتونیت کلسیم)
بنتونیت با تورم متوسط (بنتونیت متوسط)
در صنعت به بنتونیت‌های با تورم کم و متوسط، ساب بنتونیت می‌گویند .

انواع بنتونیت از دیدگاه صنعتی

بنتونیت سدیم‌دار
بنتونیت کلسیم‌دار
بنتونیت ارگانوفیل
بنتونیت جانشینی توسط سدیم
بنتونیت فعال شده توسط اسید .
بنتونیت فعال

بنتونیت فعال به خاکی گفته می‌شود که با یک ماده شیمیایی دچار تغییر و تحول شده باشد. این تغییر باعث ایجاد خصوصیات جدید یا تقویت خاصیت موجود در آن می‌شود. در مواردی که فعال سازی با اسید انجام شود، محصول به دست آمده را بنتونیت فعال اسیدی می‌گویند. خاک در اثر این عمل خاصیت رنگبری و سفیدکنندگی شدید پیدا می‌کند. در نوع دیگر فعال سازی، یون کلسیم در بنتونیت کلسیم‌دار با یون سدیم تعویض می‌شود. این عمل بیشتر توسط محلول آب نمک یا کربنات سدیم یا مواد شیمیایی دیگر انجام می‌شود تا بنتونیت‌های دارای خاصیت تورمی کم تقویت شوند. بنتونیت کلسیم و خاک‌های طبیعی فعال به دلیل جاذب بودن، خاصیت کاتالیزوری، توان تعویض کاتیونی و چسبانندگی ارزشمندند در حالی که ارزش بنتونیت سدیم بیشتر به علت خاصیت چسبندگی و چسبانندگی آن است .

بنتونیت چیست؟
بنتونیت یک رس متورم جاذب بوده که بیشتر متشکل از مونت موریلونیت است. این ماده معمولا از هوازدگی خاکسترهای آتشفشانی در آب دریا تشکیل می شود. همین امر باعث تبدیل شیشه های آتشفشانی موجود در خاکستر به مینرال های رسی می گردد و به صورت لایه های ساندویچی در بین دیگر انواع صخره ها شکل می گیرد. در معرض هوا بسترهای بنتونیت سفید یا سبز یا آبی کمرنگ بوده و به مرور در تماس بیشتر با هوا به رنگ کرم و سپس زرد، قرمز یا قهوه ای در می آیند.

کاربردهای بنتونیت
با توجه به اینکه موارد استفاده ی بنتونیت زیاد است اما چند مورد از آن جزو کاربردهای اصلی بنتونیت شمرده می شوند.

کاربرد بنتونیت به عنوان مایع خفاری(Drilling mud)
به عنوان مایع حفاری (Drilling mud) جهت روانکاری و خنک کردن ابزارهای به کار رفته جهت سوراخ کاری (مانند مته ها) به کار می رود.


کاربرد بنتونیت در روانکاری

کاربرد بنتونیت به عنوان بایندر
بنتونیت به عنوان یک ماسه اتصال دهنده در کارخانه های ریخته گری فولاد و آهن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول از بنتونیت سدیم در ریخته گری های بزرگ که از قالب های خشک استفاده می گردد به کار می رود. در حالی که از بنتونیت کلسیم برای ریخته گری های کوچک تر استفاده می شود که در آن از قالب های مرطوب یا سبز استفاده می کنند.
بنتونیت در درصدهای کمتر به عنوان ماده­ ی تشکیل دهنده، در بدنه های رسی تجاری و خانگی و همین­طور لعاب های سرامیکی به کار می رود. این ماده به طور چشمگیری پلاستیته­ ی بدنه­ های رسی را افزایش و سرعت ترسیب در لعاب ها را کاهش می دهد و در نهایت استفاده از این مواد را برای کاربردهای مختلف آسان می سازد.
وجود سطح یونی در بنتونیت و دارا بودن خواص مفید باعث ایجاد یک پوشش چسبنده در دانه های ماسه می گردد. بنابراین با اضافه کردن یک مقدار کمی از بنتونیت به شن سخت مرطوب منجر به این می شود که رس به ذرات شن و ماسه بچسبد و ایجاد یک توده ی قالب پذیر کند که تحت عنوان ماسه ی سبز برای ریخته گری ماسه ای شناخته می شود.
کاربرد بنتونیت جهت خالص سازی
بنتونیت­ ها برای رنگ­زدایی از روغن های معدنی، گیاهی و حیوانی مختلف استفاده می شود. همچنین از آنها برای شفاف سازی شراب، مشروبات الکلی، شراب شیرین، آبجو و سرکه استفاده می شود.
بنتونیت خاصیت جذب مقادیر نسبتاً زیادی مولکول پروتئین از محلول های آبی را دارد. در نتیجه، بنتونیت به طور منحصر به فرد در فرآیند تولید شراب مفید است، در جاهایی که حذف مقدار زیاد پروتئین مورد نیاز است از بنتونیت استفاده می گردد. دلیل حذف این پروتئین ها این بوده که در معرض هوای گرم، اثرات مخرب و نامطلوبی را از خود نشان می دهند.
بنتونیت همچنین یک جاذب کم هزینه موثر برای حذف یون های کروم (VI) از محلول های آبی (فاضلاب آلوده) در نظر گرفته می شود
کاربرد بنتونیت به عنوان جاذب
بنتونیت در خاک های مورد استفاده برای حیوانات خانگی مانند گربه ها جهت جذب مدفوع حیوانات به کار می رود. از سوی دیگر به عنوان جاذب روغن و گریس­ ها نیز کاربرد دارد.

اطلاعات تماس

  • قم - قم
  • قم
  • 09197482030