لطفا صبر کنید.....
ثبت رایگان آگهی اعظم ذوالفقاری منظری؛ * دولت سیزدهم عزم بر افزایش واردات خودروهای سنگین دارد و مجلس هم با تصویب واردات ۱۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین، حمایت عملی خود را از عزم جزم دولت در این زمینه نشان داد.
محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد در وزارت صمت، تصمیم گیرنده اصلی در این رویکرد دولت است و چند ماه اخیر را به رفع مشکلات معدن داران در تأمین خودروهای سنگین سپری کرده است.
او در اوایل دی ماه امسال از هپکو بازدید کرد و در جریان تجهیزات و زیرساختهای تولید در این شرکت قرار گرفت. در حاشیه این بازدید معاون وزیر صمت به خبرنگاران گفت که از دوران دانشجویی هپکو را میشناسد و امیدوار است برای تأمین ماشین آلات معدنی بتواند از این شرکت کمک بگیرد. او در این بازدید همچنین ابراز امیدواری کرده بود که به هر میزان تولید در هپکو افزایش پیدا کند، واردات هم کاهش یابد.
با این حال مشکل معدن داران برای تأمین ماشین آلات همچنان پابرجا بود و از سوی دیگر فعالان معدنی حاضر نبودند در برای تأمین ماشین آلات مورد نیاز خود به هپکو روی آورند با این استدلال که این شرکت توان تولید ندارد. آنان در واقع رزومه هپکو در ۱۵ سال اخیر را ملاک قرار دادند؛ یعنی زمانی که این شرکت به دست بخش خصوصی فلج شده بود؛ در حالی که هپکو زمانی که بیش از ۲۰۰۰ دستگاه تولید شده در انبارهایش دپو داشت، توان تولیدی خود را اثبات کرده بود.
معاون وزیر صمت در هپکو
بازدید محتشمی پور از هپکو برای اهالی این شرکت امیدوارکننده بود. حرفهای محتشمی پور، به ویژه اینکه گفته بود «نیاز کشور در بخش ماشین آلات بسیار گسترده است که باید این نیاز و تأمین آن را به سمت شرکت هپکو و مجموعههای نظیر آن سوق دهیم»، از سوی کارگران و کارفرمایان در هپکو بیشتر از آنکه حرف معمولی یک مسئول قلمداد شود، وعدهای بود برای تحقق حمایت دولتی از این شرکت؛ وعدهای که عمر طولانی نداشت و نامهها و دستورات واردات ماشین آلات معدنی به صورت گسترده، یکی پس از دیگری نوشته و صادر میشد.
مصاحبهای طولانی در ۲۵ دی ماه از معاون وزیر صمت در یکی از رسانههای اقتصادی منتشر شد که بخشی از آن مربوط به محدودیت در واردات ماشین آلات معدنی بود. او در این مصاحبه اشاره کرد که حدود ۵۷ هزار ماشین برداشت و بارگیری در معادن فعال است که عمر متوسط آن به حدود ۲۰ سال میشود. محتشمی پور با اینکه به بحران ماشین آلات در معادن اشاره میکند، اما روند واردات غلط این دستگاهها را نادیده میگیرد؛ همان روندی که باعث شده تا ارز کشور بابت ماشین آلاتی فرسوده و دست چندم خارج شود و به ازای آن کالایی به درد نخور وارد شود!